سه‌شنبه، ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left جامعه mdi-chevron-left فواید چای سبز برای سلامتی بازگشت

فواید چای سبز برای سلامتی

چای سبز به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالایی که دارد ممکن است از شما در برابر بیماری‌هایی مانند آلزایمر، پارکینسون، پوکی استخوان و دیابت نوع ۲ محافظت کند.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین، برای هزاران سال، مردم در چین و ژاپن چای سبز را به دلیل طعم تسکین دهنده و فواید درمانی آن مصرف می کردند. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن چای سبز ممکن است ما را از بیماری های قلبی محافظت کند، به مدیریت دیابت نوع 2 کمک کند و حتی سلامت استخوان ها را تضمین کند.

به گفته دانشکده بهداشت هاروارد (HSPH) در حالی که چای سبز از همان برگ های چای سیاه تهیه می شود، برگ های چای سبز تخمیر نمی شوند. این نه تنها رنگ سبز چای را حفظ می کند، بلکه محتوای آنتی اکسیدانی آن را نیز افزایش می دهد، که ممکن است دلیل سالم بودن چای را توضیح دهد.

نوشیدن منظم چای سبز ممکن است به پیشگیری از برخی بیماری های مزمن و مدیریت برخی دیگر کمک کند. تاکنون، تحقیقات نشان داده است که چای سبز:

ممکن است سلامت روان را بهبود بخشد

یک توضیح شیمیایی برای اینکه چرا نوشیدن یک فنجان چای سبز داغ می تواند آرامش بخش باشد وجود دارد. چای - همراه با برخی از قارچ ها - حاوی اسید آمینه ای به نام تیانین است که طبق تحقیقات ارائه شده در مطالعه مولکول های 2021 ممکن است:

تسکین استرس

القای آرامش

مبارزه با اضطراب ناشی از کافئین را به همراه داشته باشد.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2016 در مجله Pharmacognosy منتشر شد، چای سبز به ویژه دارای بالاترین غلظت تیانین در مقایسه با سایر انواع چای مانند چای اولانگ، سیاه و سفید است.

یک بررسی در سال 2020 که در Plant Foods for Human منتشر شد نشان داد که مصرف روزانه 200 تا 400 میلی گرم مکمل تیانین باعث کاهش استرس و اضطراب در افرادی می شود که در معرض شرایط استرس زا قرار دارند.

مطالعه دیگری در سال 2019 که در Nutrients منتشر شد، روی 30 نفر که هیچ بیماری روانپزشکی عمده ای نداشتند، نشان داد کسانی که 200 میلی گرم در روز تیانین به مدت چهار هفته مصرف کردند، نسبت به افرادی که دارونما مصرف کردند، بهبود بیشتری در افسردگی، اضطراب و خواب داشتند.

در حالی که هر دو مطالعه مزایای بالقوه تیانین را برای سلامت روان نشان می‌دهند، میزان استفاده از تیانین بسیار بیشتر از مقداری بود که در یک یا دو فنجان چای سبز یافت می‌شود.

چای سبز حافظه را تقویت می کند

تحقیقات همچنین نشان داده است که چای سبز می تواند حافظه را بهبود بخشد، تا حدی به لطف محتوای تیانین موجود در آن. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2014 که در Psychopharmacology روی 12 داوطلب سالم منتشر شد، نشان داد که عصاره چای سبز حافظه فعال افراد را بهبود می بخشد - نوعی حافظه کوتاه مدت که برای برنامه ریزی، درک، استدلال و حل مسئله مهم است.

به بیماران یک نوشیدنی مبتنی بر شیر داده شد که حاوی 27.5 میلی گرم عصاره چای سبز یا دارونما بود. آنها سپس وظایف خاصی را انجام دادند در حالی که MRI فعالیت مغز آنها را ردیابی می کرد. کسانی که عصاره چای سبز مصرف کردند، ارتباط مغزی بیشتری را مشاهده کردند - به این معنی که نواحی مختلف مغز با هم خوب کار می کنند - و همچنین حافظه کاری و عملکرد وظایفشان بهبود یافته است.

چای سبز و محافظت در برابر بیماری های عصبی

برخی تحقیقات نشان داده اند که نوشیدن چای سبز می تواند ما را در برابر برخی بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون محافظت کند. این احتمالاً به دلیل غلظت بالای چای سبز از ترکیبات قوی به نام آنتی اکسیدان است. بر اساس تحقیقات سال 2018 میلادی منتشر شده در تحقیقات و فناوری غذایی اروپا، چای سبز بهترین پاک کننده رادیکال های آزاد از چای سبز، سیاه و خاکستری ارل بود. آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر آسیب هایی که در طول زمان منجر به بیماری های عصبی می شود، دفاع می کنند.

مطالعه‌ای در سال 2022 صورت گرفت نشان داد که پس از پیگیری 1545 فرد مسن در چین با عملکرد مغز سالم به مدت یک سال، افرادی که به طور معمول چای - از جمله چای سبز - می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که چای نمی‌نوشیدند، کاهش شناختی کمتری داشتند. این امر حتی پس از اینکه محققان عواملی مانند تحصیلات، سیگار کشیدن و ورزش افراد را بررسی کردند نیز صادق بود.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، زوال شناختی یکی از اولین علائم قابل توجه آلزایمر و انواع مربوط به زوال عقل است. این به موارد بدتر یا مکرر گیجی و/یا از دست دادن حافظه اشاره دارد.

چای سبز می تواند کلسترول را کاهش دهد

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا اعلام کرده است حدود 38 درصد از بزرگسالان آمریکایی سطح کلسترول بالایی دارند که خطر حمله قلبی و سکته را در آنها افزایش می دهد. اما چای سبز این موضوع را تعدیل می کند.

یک متاآنالیز در سال 2020 از 31 نفر نشان داده است که مصرف چای سبز با سطوح پایین تر کلسترول تام و LDL (معروف به کلسترول بد) مرتبط است.

کاهش فشار خون با چای سبز

علاوه بر کاهش سطح کلسترول، چای سبز ممکن است با کاهش فشار خون از سلامت قلب محافظت کند. یک متاآنالیز در سال 2020 روی 1697 نفر نشان داد که نوشیدن چای سبز اهمیت زیادی در این راستا دارد.

بر اساس همان تجزیه و تحلیل سال 2020 میلادی، توانایی چای سبز در کاهش فشار خون ممکن است به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن باشد. این آنتی اکسیدان ها التهاب را کاهش می دهند و رگ های خونی را گشاد می کنند تا خون راحت تر جریان یابد.

با این حال، بیشتر مطالعات ارزیابی شده در آنالیز فقط بین سه تا شانزده هفته به طول انجامید، به این معنی که مشخص نیست نوشیدن چای سبز برای مدت طولانی چگونه ممکن است فشار خون را بهبود بخشد یا نه.

ممکن است از سکته مغزی جلوگیری کند

بر اساس CDC، سکته مغزی همچنان یکی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی بزرگسالان در ایالات متحده است. نوشیدن چای سبز ممکن است یکی از راه های کمک به جلوگیری از خطر سکته مغزی باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2020 در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، عادات نوشیدن چای نزدیک به نیم میلیون بزرگسال چینی را ردیابی کرد. این مطالعه نشان داد که مصرف چای - به ویژه چای سبز - با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط است. در واقع، هرچه افراد چای سبز بیشتری بنوشند، خطر سکته مغزی در آنها کاهش می یابد.

به طور بالقوه از سلامت استخوان محافظت می کند

چای سبز همچنین ممکن است از کاهش توده استخوانی جلوگیری کند. تمامی داده ها بر اساس مطالعات انجام شده اخیر عنوان شده است. یک مطالعه در سال 2022 که در Nutrients منتشر شد، نشان داد که از بین تقریباً 6500 فرد یائسه کره ای، کسانی که در سال گذشته هیچ چای سبز مصرف نکرده اند یا کمتر از یک فنجان در روز مصرف کرده اند، به احتمال زیاد دچار پوکی استخوان در ستون فقرات یا ران خود شده اند و در مقایسه با کسانی که سه بار در روز چای سبز می‌نوشیدند خطر پوکی استخوان در بدنشان کاهش یافته است.

طبق اطلاعات کتابخانه ملی پزشکی، کاهش توده استخوانی خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد، بیماری که استخوان ها را شکننده تر می کند و می تواند منجر به شکستگی لگن، ستون فقرات یا مچ دست شود. به ویژه افراد یائسه در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان هستند.

این ممکن است توضیح دهد که چرا یک تجزیه و تحلیل روشن کرد که مصرف چای با کاهش خطر پوکی استخوان مرتبط است، احتمالاً به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان های آن که به جلوگیری از تحلیل استخوان و تقویت استخوان سازی کمک می کند.

چای سبز به پیشگیری و مدیریت دیابت نوع 2 کمک می کند

بر اساس بررسی سال 2019 ، مصرف چای - از جمله چای سبز - ممکن است راهی موثر برای پیشگیری و مدیریت دیابت نوع 2 باشد. این بررسی نشان داد که آنتی اکسیدان های چای سبز، به ویژه، می توانند مقاومت به انسولین را کاهش دهند.

مقاومت به انسولین زمانی رخ می دهد که سلول ها نسبت به هورمون انسولین که به سلول ها کمک می کند قند خون را به انرژی تبدیل کنند، حساسیت کمتری دارند. به گفته CDC، این یکی از عوامل خطر اصلی برای ابتلا به دیابت نوع 2 است.

بهبود طول عمر با چای سبز

بر اساس تحقیقات سال 2020 که در مجله اروپایی قلب و عروق منتشر شده است، نوشیدن چای، از جمله چای سبز، با زندگی طولانی تر و سالم تر همراه است.

در این مطالعه 100902 شرکت‌کننده در چین بدون سابقه حمله قلبی، سکته مغزی یا سرطان برای بیش از هفت سال مورد بررسی قرار گرفتند. محققان شرکت کنندگان را به صورت زیر گروه بندی کردند:

افرادی که معمولاً چای می نوشند، به این معنی که سه بار یا بیشتر در هفته چای مصرف می کنند.

افرادی که عادت به نوشیدن چای ندارند، یعنی کمتر از سه بار در هفته چای مصرف می کنند. .

در مقایسه با افرادی که به طور معمول چای می نوشند، کسانی که سه بار یا بیشتر در هفته چای می نوشند، خطر مرگ و میر در آنها کاهش یافت. طبق گفته انجمن قلب آمریکا (AHA) آنها همچنین خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک را کاهش دادند، یعنی زمانی که پلاک در رگ های خونی ایجاد می شود و خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد.

چای سبز، به ویژه، با خطر کمتر مرگ و میر به هر دلیلی به جز بیماری عروق کرونر قلب همراه بود. محققان بر این باورند که این احتمالاً به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز است که از سلول ها در برابر آسیب هایی که در غیر این صورت منجر به بیماری می شود محافظت می کند.

تغذیه

چای سبز منبع قابل توجهی از کالری، ویتامین یا مواد معدنی در هر فنجان نیست. با توجه به USDA، هشت اونس دم کرده حاوی:

کالری: 2.45

چربی: 0 گرم

سدیم: 2.45 میلی گرم

کربوهیدرات: 0 گرم

پروتئین: 0.5 گرم

چای همچنین حاوی آنتی اکسیدان های مختلف و مقادیر کمی از 27 ماده معدنی است، بر اساس بررسی سال 2022 که در طب چینی منتشر شده است، این موارد عبارتند از:

پتاسیم، که به هیدراته نگه داشتن شما کمک می کند.

منیزیم که به کنترل قند خون کمک می کند.

سلنیوم، که از سیستم ایمنی بدن ما حمایت می کند.

در حالی که مقادیر بسیار کمی هستند، بسته به کل مصرف روزانه چای سبز شما می توانند اضافه شوند.

خطرات

طبق گفته مرکز ملی سلامت تکمیلی و یکپارچه (NCCIH)، یکی از بخش‌های مؤسسه ملی سلامت (NIH)، مصرف هشت فنجان چای سبز در روز بی‌خطر است. اما این سازمان هشدار می دهد که دوزهای بالا ممکن است با برخی داروها، مانند داروهای فشار خون بالا یا مشکلات قلبی، تداخل داشته باشند. در حالی که غیرمعمول است، مشکلات کبدی نیز با استفاده از محصولات چای، عمدتاً عصاره چای سبز که به شکل قرص مصرف می شود، مرتبط است.

نکاتی برای مصرف چای سبز

چه چای سبز خود را گرم یا سرد میل کنید، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

خرید چای سبز بدون کافئین طبیعی را در نظر بگیرید. یک فنجان چای سبز حاوی 28 گرم کافئین است. به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای کسانی که به کافئین حساس هستند، این ممکن است باعث اضطراب، ضربان قلب سریع و عصبانیت شود. توجه داشته باشید که حذف کافئین ممکن است محتوای آنتی اکسیدانی را کاهش دهد، طبق HSPH، اما تحقیقات متفاوت است.

مراقب شیرین کننده خود باشید اگر شکر، عسل یا شیرین کننده دیگری را به چای خود اضافه می کنید، به یاد داشته باشید که AHA توصیه می کند زنان بیش از شش قاشق چایخوری شکر اضافه در روز مصرف نکنند و مردان بیش از 9 قاشق چایخوری مصرف نکنند. مصرف بیش از حد قند می تواند به افزایش وزن، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی کمک کند.

خلاق باش. در حالی که چای سبز را می توان به تنهایی میل کرد، می توانید از آن در اسموتی ها و بلغور جو دوسر یا برای جوشاندن برنج و بخارپز کردن سبزیجات نیز استفاده کنید.

خلاصه

چای سبز یک عنصر اصلی در بسیاری از فرهنگ‌ها است و ممکن است فواید سلامتی مهمی مانند محافظت از مغز، قلب و سلامت استخوان‌ها داشته باشد. با این حال، می تواند خطراتی برای سلامتی برای کسانی که از داروهای خاص استفاده می کنند یا به کافئین حساسیت دارند، داشته باشد. اگر در حال حاضر چای سبز نمی نوشید و مطمئن نیستید که برای شما مناسب است یا خیر، از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا متخصص تغذیه خود بخواهید که در مورد اینکه چگونه ممکن است بر اهداف سلامت شخصی شما تأثیر بگذارد راهنمایی کند.

انتهای پیام/

آرزو کیهانخبرنگار
mdi-tag چای سبز mdi-tag طول عمر
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۳۰

هشدار وقوع سیلاب در تهران

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۳:۰۰

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۴:۵۵

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۳:۰۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
4437
mdi-shape سرویس
جامعه
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۳:۲۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۰۸:۵۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های جامعه آرشیو

ربودن دختر ۱۱ساله توسط اراذل و اوباش در تهران

هشدار وقوع سیلاب در تهران

انجام ثبت سفارش واردات «۲۸۰۰ تاکسی برقی» بستیون، دانگ‌فنگ و لونا

ساعت کار کشیک سال نو پزشکی قانونی استان تهران اعلام شد

۲۲۰ مدرسه و ۲۵ خانه بهداشت در مناطق محروم جنوب ایران ساخته شد

اجرای برنامه تمرکز بر سلامت تا ۲ سالگی کودک از سال آینده

ابلاغ برای ۸۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صادر شد

سفر به شهر داستان‌های عاشقانه و تاریخی در نوروز

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران رفتنی شد!

ساماندهی معتادان متجاهر اولویت شهرداری تهران نیست

برنامه‌ای برای تغییر طرح ترافیک سال آینده پایتخت نداریم

۷۷ نفر زندانی بدهکار به کمک نیکوکاران آزاد شدند

بخشش محکوم به مرگ در آستانه سال نو

رفتارهای ترافیکی بی‌ملاحظه در ایجاد ترافیک‌های آخر سال

خیز مغول‌ها برای ثبت نوروز

بازگشت رنگ به شهر همزمان با بهار

استفاده از ۲۲۰۰ تیم بازرسی برای نظارت بر مراکز درمانی

آغاز ثبت‌نام نوبت دوم کنکور از ۷ فروردین

نرخ دیه به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید

ایمن به مسافرت نوروزی برویم

آماده باش هلال احمر برای بارش شدید باران در برخی استانها

تولید آمار دقیق و به روز در مرکز رصد جمعیت کشور

اهمیت مدیریت حمل و نقل عمومی در روزهای منتهی به سال

نوروز؛ بهترین زمان سفر به پایتخت گردشگری آسیا

۵۰۰۰ نفر در تصادفات نوروز ۵ سال اخیر جان خود را از دست دادند

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو